207 SACD / Maurice Ravel: La Valse, Ma mère l’Oye, Tzigane, Boléro, Pavane

Maurice Ravel

La Valse, Ma mère l’Oye, Tzigane, Boléro, Pavane
Netherlands Philharmonic Orchestra
Gordan Nikolic, violin
Carlo Rizzi, conductor
TACET Real Surround Sound & stereo

EAN/barcode: 4009850020745

Description

Now, finally, after the much-lauded Beethoven symphonies with the Polish Chamber Philharmonic under Wojciech Rajski, here is the first recording of a large orchestra in TACET Real Surround Sound. The larger the ensemble, the more complex the score is, as well as the harmonies contained within it. Is it actually possible to enable the listener to experience, by means of a recording, all the innumerable, refined details and the virtually infinite ideas of instrumentation in the orchestral music of Maurice Ravel? It is only possible for certain if such a sensitive and subtle conductor as Carlo Rizzi directs a top orchestra of the caliber of the Netherlands Philharmonic Orchestra. And even then, it is a demanding but incredibly appealing task. We'll let you be the judge as to how well they have succeeded.
Ein Kunde beschrieb seine bisherigen Erfahrungen mit dem Mehrkanalkonzept TACET Real Surround Sound so: „With the Real Surround Sound, you add a dimension that creates a presence – opening up a new way of listening and a new, previously unknown but highly appreciated way of experiencing the music played. It offers the listener not only greater pleasure, but also deeper insight and a significantly closer relationship to the score.“ Danke, Thomas Gluck!
It will also be available on Bluray Disc this autumn.

5 reviews for 207 SACD / Maurice Ravel: La Valse, Ma mère l’Oye, Tzigane, Boléro, Pavane

  1. Australian Hifi

    These famous Ravel works are now not only on one of TACET's excellent multichannel SACDs, but also recorded using ist Real Surround Sound Technology on a full orchestra for the very first time. (A Pure Audio Blu-ray disc is also available.) Purists may scoff at these Real Surround Sound recordings, but they offer an opportunity for listeners to get closer to the details of scores and to appreciate the skilled work fine orchestrators must do to create the massed sound from the orchestra which they want. When I run the vinyl release through my analog ProLogic Iiz with height channels, I get a very natural soundfield, and perhaps a slightly richer and more realistic tone of the massed strings, but playing the SACD release discrete 5.1 Version provies more specific spatial Information about the various instrumentalists.

  2. Classical CD Choice

    --> original review

    Classical CD Choice: CD des Monats, September 2013

    Dies ist eine absolut faszinierende Veröffentlichung von TACET und wird sicherlich ein Muss für alle sein, die bereits über ein Mehrkanalsoundsystem verfügen oder darüber nachdenken, eines zu erwerben. TACETs Ansatz, Musik in dem, was sie als „Real Surround Sound“ bezeichnen, aufzunehmen, besteht darin, den gesamten verfügbaren akustischen Raum zu nutzen und das musikalische Erlebnis des Hörers durch die Möglichkeiten der aktuellen Mehrkanaltechnologie (in diesem Fall 5.1) voll auszuschöpfen. Es wird kein Versuch unternommen, die Illusion zu schaffen, in einem Konzertsaal zu sitzen. Stattdessen wird der Hörer in die Mitte der Aufführung versetzt. Andreas Spreer erklärt seine Aufnahmephilosophie in einigen Details in den Begleitnotizen, und obwohl Puristen seine Ideen möglicherweise missbilligen, kann ich ehrlich sagen, dass ich die Ergebnisse voll überzeugend fand. Die Mehrheit von TACETs früheren Veröffentlichungen umfasst Kammermusik oder Musik aus den klassischen oder barocken Epochen, aber mit dieser neuesten Veröffentlichung bewegen wir uns im 20. Jahrhundert mit einem Programm orchestraler Werke von dem meisterhaften Orchester Maurice Ravel. Die Ergebnisse sind atemberaubend. Carlo Rizzi, in Großbritannien vielleicht bekannter für seine herausragende Dirigierleistung in der Oper, ruft einfühlsames Spiel vom exzellenten Netherlands Philharmonic Orchestra in jedem der Werke auf dieser SACD hervor. Sein flotter und sorgloser Ansatz von ‚La Valse‘, voller galanter Eleganz und Witz, ist besonders erfreulich und typisch für seinen akribischen, aber frischen Ansatz zu dieser vertrauten Musik. Die fragile Zartheit von Werken wie der Suite aus ‚Ma mère L’Oye‘ profitiert von Rizzis subtil nuanciertem Ansatz, und hier, wie im gesamten Album, hat der aufgenommene Klang eine schöne Offenheit und Klarheit. Ravels Evokation von Vogelgesang in ‚Petit Poucet‘ tritt mit zusätzlicher Lebendigkeit im Surround-Sound auf, ebenso wie das furchterregende Fagott, das das Tier in ‚Les entretiens de la Belle et de la Bête‘ repräsentiert. Nur bei ‚Tzigane‘ hatte ich das Gefühl, dass der Solist dem Mikrofon etwas zu nah war. Aber wenn dieses furchterregende Stück mit seinen Doppelgriffen, kristallinen Harmonien und funkelnden Arpeggios mit so viel Esprit vom vielseitigen Gordan Nikolic vorgetragen wird, gibt es wenig zu beanstanden. Die umfassenden Begleitnotizen, die die SACD beifügen, veranschaulichen die unterschiedlichen Instrumentenlayouts für jedes der fünf Werke. Daher wird der Erfolg bei der Umsetzung der visuellen Darstellungen von Andreas Spreer durch das eigene System und die häusliche Umgebung bestimmt. Eine sorgfältige Einstellung der Pegel und Positionierung der Lautsprecher wird mit einem der wundervollsten Klänge belohnt, die ich je von einer Mehrkanal-SACD gehört habe. Wenn es sich nur um eine normale Stereosacd handeln würde, würde ich sie sowohl für ihren musikalischen Wert als auch für ihre hervorragende Klangqualität gerne empfehlen. Aber im „Real Surround Sound“ ist sie ein absolutes Muss.

    Graham Williams

  3. Audiophile Audition

    --> original review

    We recently reviewed the unique inside-out Tacet vinyl release of La valse on one side and Boléro on the other. Now here are those two very unusually-mastered selections on that release joined by three other Ravel works, and on not only one of Tacet’s excellent multichannel SACDs, but also using their Real Surround Sound technology on a full orchestra for the very first time. (It had previously been used on string quartets, quintets and other chamber music.) There are full-page illustrations in the note booklet of exactly where each of the instruments or instrumental sections are placed around the listener using the five channels, and they do vary a bit from selection to selection. For example, the violin soloist in Tzigane is placed slightly left of center and somewhat closer. They even used the .1 subwoofer channel this time around (most classical SACDs eschew this channel and are only 5.0).

    Purists may scoff at these Real Surround Sound recordings, but actually they offer an opportunity for the listener to get closer to the details of scores and to appreciate the skilled work fine orchestrators such as Ravel must do to create the massed sound from the orchestra which they want. When I run the vinyl release thru my analog ProLogic Iiz with height channels, I get a very natural soundfield, and perhaps a slightly richer and more realistic tone of the massed strings, but playing the SACD release discrete 5.1 version provides more specific spatial information on the various instrumentalists. The orchestra is the Netherlands’ largest symphonic aggregation, so there are many sections and specific instruments to separate out. It must be quite a challenge for Carlo Rizzi to meet the high standards of the Concertgebouw Orchestra, also headquartered in Amsterdam.

    Then of course there the fine performances here of the Mother Goose Suite – five movements, but not the length of the complete ballet, the exciting rhapsody for violin and orchestra Tzigane, and the familar Pavane pour une infante defunte for the closer to the SACD. There is some tough competition out there too, in Charles Munch and the Boston Symphony on the Boléro and La valse (RCA Living Stereo SACD) and Vox recordings of those two plus the Pavane, Rapsodie Espagnole and Suite 2 of Daphnis et Chloé (Mobile Fidelity SACD).

    John Sunier

  4. sa-cd.net

    --> original review

    Published here by kind permission of sa-cd.net and Graham Williams.

    This is an absolutely entrancing issue from TACET and will surely be essential listening for anyone who already has, or is considering investing in a multi-channel sound system.

    TACETs Ansatz zur Aufnahme von Musik in dem, was sie als „Real Surround Sound“ bezeichnen, besteht darin, den gesamten verfügbaren akustischen Raum zu nutzen und das Hörerlebnis zu verbessern, indem die Möglichkeiten der aktuellen Mehrkanaltechnologie (in diesem Fall 5.1) voll ausgeschöpft werden. Es wird nicht versucht, die Illusion zu schaffen, in einem Konzertsaal zu sitzen; stattdessen wird der Hörer ins Zentrum der Aufführung versetzt. Andreas Spreer erläutert seine Aufnahmephilosophie ausführlich in den Begleitnotizen, und obwohl Puristen seine Ideen vielleicht skeptisch betrachten könnten, kann ich ehrlicherweise sagen, dass ich die Ergebnisse überzeugend fand.

    The majority of TACET's earlier releases are of chamber music or music from the classical or baroque eras, but with this latest issue we move into the 20th century with a programme of orchestral works from that consummate master of orchestration Maurice Ravel, and the results are stunning.

    Carlo Rizzi, in Großbritannien vielleicht bekannter für seine herausragende Operndirigentenkarriere, ruft einfühlsames Spiel vom exzellenten Netherlands Philharmonic Orchestra in jedem der Werke auf dieser SACD hervor. Seine flinke und sorglose Interpretation von ‚La Valse‘, voller galanter Eleganz und Witz, ist besonders erfreulich und typisch für seinen akribischen und dennoch frischen Ansatz zu dieser vertrauten Musik.

    Die zerbrechliche Zartheit von Werken wie der Suite aus ‚Ma mère L’Oye‘ profitiert von Rizzis fein nuanciertem Ansatz, und hier, wie auf der gesamten Aufnahme, hat der aufgezeichnete Klang eine schöne Offenheit und Klarheit. Ravels Darstellung von Vogelgesang in ‚Petit Poucet‘ tritt im Surround-Sound besonders lebendig hervor, ebenso wie das furchterregende Fagott, das das Tier in ‚Les entretiens de la Belle et de la Bête‘ repräsentiert.

    Nur bei ‚Tzigane‘ hatte ich das Gefühl, dass der Solist dem Mikrofon etwas zu nahe war, aber wenn dieses furchterregende Stück mit seinen Doppelgriffen, kristallinen Harmonien und funkelnden Arpeggios mit solcher Bravour von dem vielseitigen Gordan Nikolic präsentiert wird, gibt es wenig Grund zur Beschwerde.

    The comprehensive booklet notes that accompany the SACD illustrate the different instrumental layouts for each of the five works, so success in realisation of Andreas Spreer's visual representations will be determined by one's own system and domestic surroundings. Careful adjustment of levels and speaker positioning will be rewarded with some of the most marvellous sound I have heard from a multi-channel SACD.

    Wäre dies nur eine normale Stereo-SACD, würde ich sie gerne aufgrund ihrer musikalischen Qualität und der hervorragenden Klangqualität empfehlen, aber im ‚Real Surround Sound‘ ist sie ein absolutes Muss.

    Copyright © 2013 Graham Williams und SA-CD.net.

  5. Pizzicato

    --> original review

    Mit den Ohren mitten im Orchester

    After the CD release of this recording, Tacet is now releasing an SACD in 'Real Surround.' In our review of the CD, I had already pointed out the sound quality of the recording by sound engineer Andreas Spreer. At that time, I wrote: "Creating such a spacious and homogeneous, high-resolution sound image without spatial and dynamic distortion and with clean bass is a masterpiece." The SACD in 'Real Surround' provides a completely different listening experience. Moving from the role of a listener in front of the orchestra to that of a listener in the midst of the orchestra is quite an amazing experience, being in close proximity to the musicians and their instruments. The ear hears differently, perceiving a sound image that is structured and dimensioned in a completely different way.

    In addition to the technically extraordinary sound, the excellent performance of the orchestra and Carlo Rizzi's interpretative approach are also noteworthy. While one can find better and more exciting interpretations of each piece individually – I find the 'Boléro' somewhat ponderous and certainly not rhythmically uniform as Ravel intended – 'La Valse' is spectacular, and the suite 'Ma Mère l'Oye' is very atmospheric and evocative, which becomes even more noticeable in this 'Surround Sound.'
    Remy Franck

Add a review