0211-0 CD
The Auryn Series
Niederschlagsmengen
Roger Hanschel: Music for saxophone
and string quartet in 7 movements
Auryn Quartet
Roger Hanschel, saxophone
EAN/barcode: 4009850021100
The saxophone plays a long, lonely melody. The tones seem to get lost in a vast, empty space, but before that happens, other voices speak up - string instruments. They sink into one's ears and, through their nervous, slow steadiness, start to excite -
Roger Hanschel approaches classical music from another angle. What may initially appear as constant or slowly changing repetitions of patterns in unusual metres - offering the platform for lyrical excursions, expressive outbursts or virtuoso escapades, often but not always by the saxophone - reveals itself to be a metamorphosis of classical forms of composition in an unaccustomed environment, of themes that wander through the instrumental parts and much more. Indian music emerges, sequences of tones that sound Ottoman, minimal music, jazz in all forms and variations and indeed, "classical music" - but honestly, what does "classical" mean today? A cliché by which each person understands something different. Reason enough, then, to follow the Auryn Quartet's need to do something different in between. Incidentally, the Auryn Quartet embarks on such excursions from its ancestral "conventional" world time and time again. Here, they offer the well-known Cologne "Saxophone Mafioso" Roger Hanschel an opportunity to show his mastership in both composition and improvisation. With insatiable curiosity, Roger Hanschel has absorbed the various components of world music and created his very own personal mixture from it. And he is a stupendous virtuoso who knows how to apply new playing techniques - including permanent breathing, for example – in a (not?) breathtaking way.
Tracks
Nr. No. N° |
Werk - Satz Composition - movement Oeuvre - mouvement |
Komponist Composer Compositeur |
Künstler Artist Interprète |
Dauer Duration Durée |
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1 | Regernation & Blend | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 10:21 | |
2 | Fundamental Vibration Of The Inner Nowhere | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 10:16 | |
3 | Was Weite Herzen Füllt | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 10:55 | |
4 | Change Follows Vision | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 7:19 | |
5 | Söhne | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet | 7:21 | |
6 | Konstanten | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 13:52 | |
7 | Slow Pulsation | Roger Hanschel (1964) | Auryn Quartet Roger Hanschel | 5:19 |
total playing time: 65:46
See reviews for this production
Frankfurter Rundschau (10/31/2017):
(…) In Roger Hanschels siebensätzigem Zyklus „Niederschlagsmengen“ für Altsaxofon und die grandiosen Streicher des Auryn Quartetts bewegt sich Hanschels Altsaxofonstimme im Jazzidiom, die Tonsprache der Streicher tonal zeitgenössisch, mit Rückgriffen auf die Spätromantik – das Ergebnis ist eine Kammermusik von enormer Dichte. more...Ensemble 6/14 (11/01/2014):
Sich mit Respekt wahrzunehmen, kennenzulernen und im Vertrauen zueinander für eine musikalische Begegnung bereit zu sein, öffnet beengende kategorische Kokons. Das war anscheinend die berechtige Erwartung von Roger Hanschel, klassisch versiert am Altsaxophon, aber mit Neigung zum Jazzidiom, dem unkonventionellen Auryn Quartett gewisse "Niederschlagsmengen" gemeinsamer Kalnginteressen zu offerieren. more...WDR 3 Jazz (10/23/2014):
Nichts gegen den jungen deutschen Jazz, gegen die Wollnys, die Helds, die Hülsmanns, Landfermanns und Burgwinkels - aber das konzeptionell wohl stärkste Album des Jahres 2014 stammt von einem Musiker, der in diesem Jahr 50 wird: Roger Hanschel. more...
SWR 2 (08/21/2014):
(...) Doch Roger Hanschel ist kein Saxophonist, der das Streichquartett als Startrampe für Improvisationen missbraucht. Er ist auch kein Solist, der sich auf den Sound dieses ehrwürdigen Streichensembles setzt wie auf ein luxuriöses Kissen. more...JazzPages (08/21/2014):
--> zur kompletten Besprechung von Klaus Mümpfer(…) Faszinierend ist die spielerische Lockerheit des Albums. more...
Rondo Magazin (07/19/2014):
Lesen Sie hier die Kritik von Werner Stiefele."(…)Dass der erstklassige Tonmeister Andreas Spreer all dies in einem perfekt ausbalancierten Sound festhielt, erhöht den Genuss dieser ungewöhnlichen Musik."
Werner Stiefele. more...
JAZZCITY (06/26/2014):
--> zum Original-Artikel von Michael Rüsenberg(…) Also, wer die 65:46 Minuten dieses Albums aufmerksam verfolgt hat, der wird "Niederschlagsmengen" als nichts anderes verstehen als das reine Manna, das vom Himmel gefallen ist. more...