0258-0 2 CDs
Johann Sebastian Bach
Sonatas for violin and harpsichord BWV 1014 – 1019
Daniel Gaede, violin
Raphael Alpermann, harpsichord
EAN/barcode: 4009850025801
The 6 sonatas for violin and harpsichord obbligato rank amongst the most beautiful chamber music that Bach wrote. They are overshadowed by the solo sonatas. This despite the fact that they are masterpieces in their own right, only without the aura of a magnum opus. The slow movements display a range of moods, from desolate and lonely to radiantly festive. Meanwhile, the fast movements are a mixture of high-spirited instrumental music and contrapuntal mastery. There are canons, fugues, chorale preludes and much more: practically a compendium of options. Daniel Gaede and Raphael Alpermann guide us through this treasure trove of curiosities with virtuosity and sensitivity. Once again: 2 CDs for the price of one.
Tracks
Nr. No. N° |
Werk - Satz Composition - movement Oeuvre - mouvement |
Komponist Composer Compositeur |
Künstler Artist Interprète |
Dauer Duration Durée |
|
2 CDs 1 | |||||
1 | Sonata B minor BWV 1014 | I. Adagio | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:04 |
2 | II. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:52 | |
3 | III. Andante | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:42 | |
4 | IV. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:16 | |
5 | Sonata A Major BWV 1015 | I. Dolce | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:22 |
6 | II. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:58 | |
7 | III. Andante un poco | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:18 | |
8 | IV. Presto | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:13 | |
9 | Sonata E Major BWV 1016 | I. (Adagio) | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:22 |
10 | II. (Allegro) | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:51 | |
11 | III. Adagio ma non tanto | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:19 | |
12 | IV. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:49 | |
2 CDs 2 | |||||
1 | Sonata C minor BWV 1017 | I. Largo | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:58 |
2 | II. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:20 | |
3 | III. Adagio | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:37 | |
4 | IV. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:28 | |
5 | Sonata F minor BWV 1018 | I. | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:31 |
6 | II. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 4:11 | |
7 | III. Adagio | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:01 | |
8 | IV. Vivace | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:31 | |
9 | Sonata G Major BWV 1019 | I. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:27 |
10 | II. Largo | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 1:37 | |
11 | III. Cembalo solo. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Raphael Alpermann | 4:54 | |
12 | IV. Adagio | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 2:35 | |
13 | V. Allegro | Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) | Daniel Gaede Raphael Alpermann | 3:16 |
total playing time: 83:20
See reviews for this production
artalinna.com (01/06/2022):
--> Critique originalLe Disque du Jour
Un parfum de nostalgie a dû envahir la Jesus-Christus-Kirche de Berlin-Dahlem à l’automne 2018. more...
hören & fühlen (12/05/2021):
--> zur Rezension. more...Audio (11/01/2021):
Die Abschrift der Originalpartitur durch
Bachs Schwiegersohn Johann Christoph
Altnikol hieß „Sechs Trios für Clavier und
die Violine“ – ein Hinweis darauf, dass
Bach die Tasten als gleichberechtigte
Partner der Geige komponiert hat. more...
klassik.com (08/13/2021):
--> zur Original-KritikZwei Instrumente musizieren im Trio
. more...Journal Frankfurt 07/2021 (07/01/2021):
Eineinhalb Stunden Sonaten für Violine und
Cembalo von Johann Sebastian Bach sind
etwas für erfahrene Spezialisten:innen, die die
Komplexität des barocken Tonsatzes und dessen disziplinierte Formstrenge lieben. more...
Pizzicato (06/23/2021):
--> original reviewDie sechs Sonaten für Violine und obligates Cembalo liefern einen Zyklus, der sich aus der Idee speist, die vielfältigen Möglichkeiten des Typus zu eruieren und weniger aus der Zwangsläufigkeit der Reihenfolge. more...
Pizzicato (06/23/2021):
--> original reviewThe six sonatas for violin and obbligato harpsichord provide a cycle that feeds on the idea of exploring the manifold possibilities of the type rather than on the inevitability of the order. more...